מכל ה"באזוורדס" של השנים האחרונות, אחת הפופולאריות ביותר היא נכס דיגיטלי. אנו הישראלים יזמים באופיינו או לכל הפחות, מתעניינים תמיד בהזדמנויות להשלמת הכנסה. כך ש"נכס" נשמע מבטיח – כולם קראו את "אבא עשיר, אבא עני" או שמעו עליו וכבר רואים דולרים בעיניים, רגל על רגל בחוף הים, עם בירה ביד. דיגיטלי בכלל עושה רושם טוב – רגל על רגל, חוף ים, לפטופ ובירה. אבל, מה זה בכלל נכס דיגיטלי?

מה הוא נכס דיגיטלי

נכס דיגיטלי הוא כל ישות באינטרנט שהיא בבעלותכם – כזו שאתם הקמתם או רכשתם. מדובר על נכסים, שיש להם גם פוטנציאל להיות מקור לרווח כספי באופנים שונים. על פי מדריך הנכסים הדיגיטליים של עידן, דוגמה בולטת לנכס כזה הוא אתר שבו תעלו תכנים שמושכים גולשים מסוג מסוים. רבים עושים זאת, באמצעות תכנים על תחום התמחותם. יש מגוון דרכים להרוויח מאתר כזה, דוגמת פרסומות או "שיווק שותפים". האתר יכול לתפקד גם כ"אתר אפיליאציה" או "אתר לידים" או להציע קורס דיגיטלי בתשלום. דוגמה נוספת לנכס דיגיטלי, בולטת מאוד, מספק אתר מכירות.

מה זה נכס דיגיטלי ואיך מקימים אותו?

מה הוא לא (בדיוק) נכס דיגיטלי

האם עמוד פופולארי ברשתות חברתיות הוא נכס דיגיטלי? כן ולא. הוא עשוי להיות מתואר כנכס, מבחינת הפוטנציאל להפיק ממנו רווחים. מצד שני, עמוד בפייסבוק (למשל) מתארח באופן מלא בפלטפורמה זו ותלוי בה לחלוטין. אם מחר מרק צוקרברג ישנה את כללי המשחק (תנאי השימוש ברשת), ייתכן שזה יהיה game over עבורכם (יהפוך את המצב לבלתי משתלם, מהיבט טכני מסוים). מה תעשו במצב כזה? מעבר מסורבל של הפעילות והקהילה לרשת חברתית אחרת? באתר שבבעלותכם אתם קובעים את הכללים ומאחר שקל וזול יחסית להקים כיום אתרים איכותיים, מוטב לקחת זאת בחשבון, בתור האופציה הראשונה.

כיצד מקימים נכס כזה?

מאיפה מתחילים? ראשית, חשוב להבין שזה לא "רגל על רגל בחוף הים". בכדי להקים נכסים כאלה, צריך להשקיע לא מעט עבודה. כך גם לאחר מכן באופן שוטף, בכדי להרוויח מהם. המפתח לרווח הוא לרוב היקף המבקרים באתר ומשיכת מבקרים בכמויות גדולות דורשת לא מעט עבודה שוטפת. במקרים רבים, מדובר על עבודה ראשונית רבה לאורך זמן, עד שצוברים היקף גולשים גדול ומתחילים לראות מזה רווחים. כלומר, דרושה כאן חשיבה לטווח ארוך – אל תצפו לרווחים מהירים. מעבר לכך, מומלץ

ללמוד היטב

להבין באופן ריאליסטי מה יידרש מכם ולחשוב היטב האם זה מתאים לכם. יש לחקור היטב, בכדי לגבש הערכות סבירות ככל הניתן, בעיקר בכל הנוגע להיבטי זמן וכסף (עלויות ורווחים אפשריים). יהיו מגוון היבטים ספציפיים, טכניים ואחרים, שתצטרכו ללמוד בפני עצמם. למשל מחקר מילים או קידום ממומן. אבל בגדול, חשוב במיוחד להבין בשיווק ובניהול כספי. חשוב מאוד גם היבט ניהול הסיכונים, מאחר שללא לימוד והתעמקות מספיקים, קל לבנות מגדלים פורחים באוויר ולטעות בגדול.

לבחור בחוכמה

הצלחה בנושא נכסים דיגיטליים, כרוכה בשורת ארוכה של החלטות ובחירות משמעותיות. מה ללמוד בכדי להיערך טוב יותר? האם לקחת ייעוץ בתשלום? מה להעביר לביצוע מומחים? באיזו נישה להתמקד? (עם עתיד, פוטנציאל רווח, מידת תחרות סבירה ומוטב כזו שקרובה לליבכם). היבט שבו בוודאי חיוני לבחור בחוכמה, הוא האופן שבו תביאו מבקרים רבים לאתר, בין אם זה מבחינת אסטרטגיה שיווקית או מבחינת התכנים באתר.

למנף את ההצלחה

ככל שהיוזמה שלכם תצליח, כך עשויות להיפתח מסביבה עוד אפשרויות מעניינות, כולל לשיתופי פעולה מסוגים שונים. אם תהפכו לאוטוריטה בתחום מסוים, עם אנשים רבים שנכנסים לאתר שלכם עבור מידע ספציפית מכם, תוכלו למנף מוניטין זה. מותגים שונים עשויים להתעניין בכם כ"משפיענים" (ורבים למשל מעוניינים בשיווק עסקי ברשתות חברתיות, למשל שיווק עסקי בטיקטוק) עם הצעות להמלצה בתשלום על מוצריהם.

לסיכום

גם לכם יכול להיות נכס דיגיטלי מניב רווחים. החשוב הוא, להבין היטב מה אתם עושים ולפעול חכם.