שיווק הוא נושא מורכב מאוד כיום וגם קריטי כמובן, להצלחת כל עסק. מסיבות אלה ואחרות, חיוני לגשת אליו רק לאחר גיבוש אסטרטגיה שיווקית כהלכה. כך עושים זאת:
לתכנן את התכנון
תכנון האסטרטגיה השיווקית, חייב להיעשות בצורה יסודית ואיכותית. לכן מתחילים מהחלטות בסיסיות, כמו מי יוביל זאת? חשוב שיהיה כאן שילוב, של בכירים בהנהלת העסק, מנהלים רלוונטיים מתפעול העסק (כמנהל השיווק) ומקצוענים שונים (למשל מומחי שיווק ברשתות חברתיות, אם זה משמעותי במיוחד). עוד נגדיר בשלב זה, את המשאבים שיושקעו בגיבוש האסטרטגיה. למשל, האם ניעזר ביועצים מומחים? כמה זמן ותקציב נקדיש לכך?
להגדיר מטרות
כעת מגדירים בבירור את מטרות השיווק – להרחיב את המכירות? לצמצם הפסדים לגבי מוצר מסוים? למצות פוטנציאל שיווק לגבי מוצר שמתיישן ובקרוב נפסיק למכור? להגיע לקהל חדש? להרחיב קהל לקוחות קיים?
הבנת השוק
חיוני להבין את השוק בו נפעל, באמצעות מחקרי שוק, סקרים עדכניים וכל מידע משלים נוסף. למשל, שינויים שצפויים בשוק ויש לקחת בחשבון, עקב חקיקה חדשה או מתחרה גדול שמתכוון לפתוח סניף קרוב לנו.
הבנת הלקוחות
למי רוצים לשווק? האם אלה לקוחות חדשים או קיימים או גם וגם ? איפה הם נמצאים? איפה הם מחפשים בדרך כלל מוצרים או שירותים כמו שלנו? איך הם מחפשים בפועל? ניתן לבצע סקר צרכנים ולאסוף מידע משרות הלקוחות. לבסוף יובן "מסע הלקוח" ויתואר "משפך שיווקי" שיוביל לרכישה.
הבנת המוצר או השירות
חשוב להבין את המוצר או השירות שמעוניינים לשווק. מה זה פותר עבור הלקוחות? האם יש לזה יתרונות מיוחדים?
כך גם לגבי היחס בין המוצרים השונים, מבחינת הלקוחות ואופן השיווק – אם לקוח רכש מוצר X, כיצד משווקים לו גם את המוצר המתקדם יותר Y?
ניתוח המתחרים
מה הם עושים? בעיקר המתחרים המצליחים ביותר. שימוש במידע פומבי כמו ראיונות איתם בתקשורת ומה שאומרים לקוחותיהם לשעבר. מה הם עשו או עושים שלא עבד? כיצד ניתן לשווק באופן שלא רק יתמודד מולם אלא יספק לנו אפילו יתרון? כיצד המתחרים יגיבו ליוזמות חדשות שלנו (למשל בהורדת מחירים)?
השלב המעשי
לבסוף, מהאסטרטגיה השיווקית תופק התכנית השיווקית המעשית. יוגדרו ערוצי השיווק המתאימים ומידת התאמתם (לפיה ניתן יהיה לתעדף השקעת משאבים): אתר, פעילות SEO, פרסום ממומן, דף עסקי בפייסבוק ופרסום ברשתות חברתיות, ניוזלטר, דפי נחיתה או כתבות שיווקיות. יוגדר כיצד יעשה שימוש בטכניקות מיוחדות, דוגמת רימרקטינג או Storytelling. גם יתוכנן אופן ניהול פעילויות השיווק וגם פעילויות משלימות, שיעזרו לקטוף את פירות השיווק: מכירות, משלוחים, החזרות, תמיכה טכנית אם דרושה.
לסיכום
כל מה שתיארנו עד כאן, מהווה בסיס ליצירת אסטרטגיית שיווק נכונה. בהמשך, יבוצע כמובן ניטור ושיפור פעילויות השיווק, באופן מתמשך.